Innovatieve bedrijven en sectoren zijn rode draad in portefeuilles nieuwe generatie beleggers bij BUX

Inside BUX #1.png
  • png
  • De pandemie was één van de belangrijkste drijfveren voor Generatie Z en Millennials om te gaan beleggen;
  • BUX Zero zag een toename van 108% in Nederlandse Gen Z klanten en 142% toename in Millennial klanten;
  • Generatie Z geeft de voorkeur aan beleggingen in producenten van elektrische voertuigen en duurzame bedrijven;
  • YouTube wordt aangehaald als een belangrijke bron van informatie voor Generatie Z en Millennials.

Amsterdam, 15 september 2021 - In de eerste helft van 2021 is het aantal Nederlandse BUX Zero klanten, behorend tot generatie Z, met 108% gegroeid vergeleken met 2020. De Millennial generatie groeide echter nog harder, vergeleken met 2020 is het aantal klanten van BUX Zero van deze generatie in de eerste helft van 2021 met 142% gegroeid. Dit blijkt uit het beleggersverslag dat Europa’s snelst groeiende mobiele broker vandaag presenteert. De groeiende belangstelling kan worden verklaard door verschillende factoren, waaronder de pandemie, bestaande economische uitdagingen en de opkomst van mobiele brokers. Uit het onderzoek blijkt dat de nieuwe generatie beleggers een typerende blik hebben op de aandelenmarkt.

Gen Z’s en Millennials delen visie over innoverende bedrijven

Ondanks de generatieverschillen delen Millennials en Gen Z’s een gemeenschappelijke visie: innovatieve bedrijven hebben de toekomst in handen. Uit een analyse van de meest gekochte aandelen blijkt dat de aandelen als Shell, Apple en Tesla tot de meest populaire aandelen horen waarin Millennials en Gen Z’s beleggen.

Voornamelijk beleggers van Generatie Z zijn gericht  op het samenstellen van een gediversifieerde portefeuille, met aandelen van innovatieve bedrijven die bekend staan om het produceren van elektrische voertuigen (NIO of Tesla) of duurzame bedrijven in de plantaardige vleesvervanger productie (Beyond Meat). De jongste telg beleggers kiest echter ook voor het investeren in klassieke Blue-Chip aandelen zoals Apple en ASML.

Het beleggingspatroon van Millennials verschilt niet significant van Generatie Z. Zij tonen interesse in elektrische voertuigen (NIO, Tesla), maaltijdbezorgers (Just Eat Takeaway) of financiële diensten (Adyen). Ook hier zijn Blue-Chip aandelen sterk vertegenwoordigd in de beleggingsportefeuilles (Apple, ING, Shell).

Het is onze ambitie om de beweegredenen en behoeften van de volgende generatie beleggers beter te begrijpen, om zo een oplossing te kunnen bieden die perfect op deze behoeften aansluit. We leven in een tijd waarin de financiële wereld snel verandert en beleggen steeds toegankelijker is geworden. De intergenerationele verschillen tussen Gen Z’s en Millennials zijn op bepaalde vlakken erg prominent, maar als het op beleggen aankomt delen beide generaties dezelfde visie om een portefeuille op te bouwen die aansluit bij hun overtuigingen, zegt Yorick Naeff, CEO van BUX.

ETF’s zijn populair onder Gen Z’s en Millennials

Vanuit de ETF’s waarin Gen Z’s in beleggen blijkt een buitengewone belangstelling voor bedrijven en sectoren die op innovatie gericht zijn. Tot de populairste ETF’s behoren de op de technologiesector gefocusde Nasdaq ETF (3e), Automation & Robotics ETF (4e), de Healthcare Innovation ETF (7e) en de Cyber Security ETF (10e). Maar de koploper is de klassieke S&P 500 ETF (1e) wat de top 10 in balans houdt met innovatie en stabiliteit.

De Millennial generatie vertoont vergelijkbaar beleggingsgedrag en kiest vaak ook voor ETF’s die focussen op innovatieve bedrijven of sectoren. De Automation & Robotics ETF komt op de derde plek, de Nasdaq ETF staat op plek vijf en de Healthcare Innovation ETF staat op de zevende plaats. Ook bij de Millennials staat de klassieke S&P 500 ETF op de eerste plek als meest gekochte ETF.

De ‘finfluencer’: een invloedrijke bron van informatie voor de nieuwe generatie beleggers

De doordachte samenstellingen van de portefeuilles van Millennial en Gen Z beleggers tonen aan dat zij beleggen voor de lange termijn. Interessant is dat afgevaardigden van beide generaties het erover eens waren dat één van hun belangrijkste bronnen van informatie YouTube is, waarbij ze actief financial influencers (finfluencers) volgen. Daarnaast werden ook andere bronnen van kennis, waaronder podcasts of bedrijfsrapportages, door beide generaties aangehaald.

Het volledige verslag over het beleggingsgedrag van de beleggers van BUX die tot de Millennial en Gen Z generaties horen is hier te vinden.

- EINDE -

Met meer dan 500.000 klanten is BUX Europa's snelst groeiende neobroker. Sinds 2014 maakt BUX het Europeanen gemakkelijk en betaalbaar om meer met hun geld te doen. Met BUX Zero, kunnen beleggers sinds 2019 in aandelen en ETF’s investeren zonder dat ze daarvoor commissie betalen. BUX Zero is op dit moment beschikbaar in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en België. Het volledige assortiment van BUX-producten, waaronder BUX Crypto waarmee gebruikers kunnen beleggen in echte cryptocurrencies, en BUX X, waar gebruikers kunnen handelen in contracts for difference (CFD's), is beschikbaar in meerdere landen in Europa. Het bedrijf heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam en wordt gesteund door enkele van de meest prominente internationale durfkapitaal bedrijven.

De beleggingsdiensten aangeboden via BUX Zero van BUX B.V. worden gereguleerd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). BUX Crypto is een handelsnaam van BUX Alternative Investments B.V. BUX Alternative Investments B.V. is geregistreerd bij de Nederlandse Kamer van Koophandel onder het nummer 76895327. BUX X is een handelsnaam van BUX Financial Services Limited. BUX Financial Services Limited is een in Engeland en Wales geregistreerd bedrijf onder het nummer 03148972. BUX Financial Services Limited wordt gereguleerd door de Financial Conduct Authority, FCA Register nummer 184333.