ABN AMRO neemt BUX over

PR Image_NL.png
  • png

ABN AMRO Bank N.V. (ABN AMRO) kondigt met trots aan dat ze een overeenkomst heeft bereikt voor de overname van BUX, een van de snelst groeiende neobrokers in Europa. Met deze overname wil ABN AMRO haar positie in de retailbeleggingsmarkt versterken en het digitale aanbod aanzienlijk verbeteren.

Leidende positie in de markt

Sinds de oprichting in 2013 is BUX uitgegroeid tot een van de toonaangevende Europese neobrokers. Het bedrijf heeft 500.000 klanten en is actief in acht markten. BUX beschikt over geavanceerde financiële technologie, een gebruiksvriendelijk en intuïtief platform en een merk dat de nieuwe generatie beleggers erg aanspreekt. Na de overname zijn ABN AMRO en BUX in Nederland samen de grootste aanbieder van producten voor beleggers die willen beginnen hun vermogen op te bouwen. De acquisitie van BUX sluit ook goed aan bij ABN AMRO’s wens om uit te breiden binnen Europa.

Annerie Vreugdenhil, ABN AMRO’s Chief Commercial Officer Personal & Business Banking: “Het wordt voor steeds meer mensen steeds normaler om op tijd te beginnen met nadenken over hun financiële toekomst en daar zelf regie over te nemen. BUX heeft de afgelopen jaren op een uitstekende manier laten zien hoe klanten met die wens het beste kunnen worden bediend. Met BUX binnen de ABN AMRO-familie ontstaat een unieke combinatie van innovatieve gebruiksvriendelijkheid en financiële slagkracht, stabiliteit en expertise. Daarmee leggen we een heel krachtige basis voor toekomstige groei (in het domein van particulier beleggen), zowel voor onze klanten als voor de bank zelf.”

Yorick Naeff, CEO van BUX: “We hadden altijd de ambitie om marktleider te worden in de Europese retailbeleggingssector. Een samenwerking met ABN AMRO is een cruciale stap op weg naar dat doel. We geloven echt dat de snelheid, wendbaarheid en niet-aflatende drang naar innovatie van BUX samen met de uitgebreide expertise van ABN AMRO op het gebied van particuliere financiën en haar jarenlange staat van dienst samen een ongeëvenaarde synergie vormen binnen de volledige beleggingssector. Dankzij deze krachtige samenwerking krijgt BUX de kans om in Europa een vooraanstaand beleggingsplatform te worden voor iedereen die vermogen wil opbouwen voor de toekomst.”

Succesvolle samenwerking
Samen hebben BUX en ABN AMRO een interessant aanbod van beleggings- en spaarproducten, zowel voor starters die hun eerste stappen willen zetten in de beleggingswereld als voor meer ervaren klanten met een groter beleggingsportfolio die behoefte hebben aan expertise om dichter bij hun doelen te komen. Op deze manier wil ABN AMRO meegroeien met haar klanten in elk aspect van hun leven. Deze stap vergroot het groeipotentieel van BUX, waardoor ambitieuze opschaling en innovatie op de lange termijn mogelijk zijn, ondersteund door de uitgebreide middelen en infrastructuur van ABN AMRO. De acquisitie heeft geen betrekking op de crypto-activiteiten van BUX.

ABN AMRO en BUX zijn geen onbekenden van elkaar. De venture-tak van ABN AMRO, het voormalige ABN AMRO Ventures, was een van de eerste bedrijven die investeerden in BUX. Er bestaat sinds 2019 bovendien een succesvolle samenwerking tussen BUX en ABN AMRO Clearing, waarbij de technologie van de bank gekoppeld is aan de app van BUX. In 2022 was BUX de eerste broker in Europa die klanten de mogelijkheid bood om fractioneel te beleggen in Europese ETF’s, in samenwerking met ABN AMRO Clearing Bank. Zij ontwikkelden samen de technologie waarmee beleggers met een kleiner budget fractionele aandelen of ETF’s kunnen aanschaffen.

De transactie is onder voorbehoud van goedkeuring door de toezichthouder en wordt naar verwachting in 2024 afgerond. De transactie heeft naar verwachting een minimale impact op de CET1-kapitaalratio.