8 op de 10 jongeren belegt op basis van onderzoek

Nieuwe generaties lezen zich in, oudere generaties vertrouwen juist op onderbuikgevoel

Asya & Jades.jpg

Amsterdam, 25 maart 2021 - Maar liefst 85 procent van de jongeren doet onderzoek voordat ze een bepaalde belegging aankopen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.013 Nederlanders, uitgevoerd door mobiele broker BUX. Dit is aanzienlijk meer dan oudere generaties, blijkt uit de peiling. Van de beleggers boven de 40 jaar vertrouwt 35 procent op haar of zijn onderbuikgevoel, tegen slechts 10 procent van Generatie Z (jongeren onder de 25 jaar) en 21 procent van de millennials.

Risicobereidheid jongeren en oudere generaties gelijk

Hoe bereid zijn de generaties om risico’s te nemen aan de hand van hun geïnformeerde beslissingen? Uit onderzoek blijkt dat de twee nieuwere generaties bereid zijn om gelijke risico’s als oudere beleggers te nemen. Alle generaties beoordelen hun risicobereidheid, op een schaal van 1 tot 10, gemiddeld met een 6.

Het stigma dat jongere generaties beleggen als een spel zien moet worden doorbroken. De nieuwe generatie belegger kijkt veel verder dan snel winst maken. Bij BUX zijn wij dagelijks bezig met hoe we tools kunnen introduceren waarmee zij hun beleggingskennis kunnen vergroten. Zo kunnen ze een gediversifieerd portfolio opbouwen op een manier die bij hun levensstijl past, zegt Nick Bortot, oprichter en CEO van BUX.

Beleggingskennis vergroten op de lange termijn

Naast actief onderzoek doen voor bepaalde beleggingsbeslissingen, zijn de respondenten ook bereid om op continue basis hun beleggingskennis te vergroten. Bijna de helft van de jongere generaties (Generatie Z en millennials) geeft aan websites met financieel nieuws te volgen tegen 60 procent van de oudere generaties (Generatie X en Babyboomers). Deze aanpak loont, blijkt uit onderzoek. De nieuwste generatie beleggers (Generatie Z) heeft hun kennisniveau bijna verdubbeld, vanaf wanneer ze begonnen beleggen tot nu. De beleggers beoordelen zichzelf met een kleine 4 op een schaal van 10 toen zij begonnen met beleggen en scoren nu een ruime 6.

Met in totaal meer dan 350.000 gebruikers is BUX de grootste mobiele broker van Europa. Het bedrijf, opgericht in 2014, maakt het voor iedereen makkelijker meer met je geld te doen. Met BUX Zero, BUX nieuwste app, kunnen beleggers sinds 2019 aandelen van hun favoriete bedrijven kopen en verkopen zonder dat ze daarvoor commissie betalen. BUX Zero is op dit moment beschikbaar in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en België. BUX zal in 2021 haar Europese uitbreidingsplan vervolgen. BUX heeft drie apps ontwikkeld voor verschillende type beleggers met uiteenlopende beleggingsdoelen: BUX Zero, BUX X en BUX Crypto. BUX heeft oa. Holtzbrinck Ventures, en Velocity Capital als aandeelhouder.