BUX versnelt Europese uitrol commissievrij beleggen met investering van $80 miljoen en nieuwe CEO

Yorick Naeff, CEO & Nick Bortot, Founder.JPG
  • JPG
Yorick Naeff, CEO & Nick Bortot, Founder.JPG

Snelst groeiende mobiele broker van Europa haalt investeringsronde op van $80 miljoen (€67 miljoen), geleid door Prosus Ventures en Tencent.

Broker bereikt nieuwe mijlpaal van half miljoen klanten.

Oprichter Nick Bortot draagt CEO rol over aan operationele man van het eerste uur Yorick Naeff.

Amsterdam, 22 april, 2021 - BUX heeft $80 miljoen opgehaald bij een groep top investeerders om haar ambitie, de nummer één mobiele broker in Europa worden, nog sneller te bereiken. De nieuwe investeringsronde werd geleid door Prosus Ventures en Tencent. Endeit Capital, ABN Amro Ventures, S7 en Optiver namen ook deel aan de ronde. Ook bestaande aandeelhouders HV Capital en Velocity Capital Fintech Ventures deden evenals in vorige ronden weer mee en tonen hiermee hun onvoorwaardelijk commitment aan het succes van BUX. Met deze nieuwe investering kan Europa’s snelst groeiende mobiele broker, die recent de mijlpaal van een half miljoen klanten bereikte, haar commissievrije beleggingsapp versneld verder uitrollen in Europa.

Veel jongeren realiseren zich dat beleggen tegenwoordig één van de weinige manieren is om een betere financiële toekomst zeker te stellen. Het is onze missie om baanbrekende producten te creëren, waarmee we deze nieuwe generatie ondersteunen om hun financiële doelen te bereiken. We zijn enorm blij en vereerd dat top investeerders Prosus Ventures en Tencent ons in een nieuwe groeifase bij deze missie steunen, zegt Yorick Naeff, de nieuwe CEO van BUX.
Wij geloven dat de beurs toegankelijk moet zijn voor de nieuwe generatie beleggers. De traditionele beleggingsmarkt biedt van oudsher echter veel weerstand tegen innovatie. Bestaande platformen zijn duur, ingewikkeld en sluiten niet aan op de wensen en behoeften van nieuwe beleggers, zegt Sandeep Bakshi, Head of Europe Investments bij Prosus Ventures. Hij vervolgt BUX, daarentegen, heeft betaalbare, eenvoudige en gebruiksvriendelijke beleggingsdiensten op de markt gebracht die helemaal passen bij de huidige tijd. Deze beleggingsdiensten voorzien in het hele scala aan beleggingsbehoeftes, waaronder ook cryptocurrencies. BUX heeft al een indrukwekkende groei laten zien en is de best gepositioneerde mobiele broker om succesvol uit te breiden in Europa en daarbuiten.
We zijn heel enthousiast om de ambities van BUX te steunen. Ten eerste zijn zij de enige mobiele broker in Europa die het gelukt is om een duurzaam, schaalbaar en stabiel platform te bouwen. Daarnaast is BUX de enige mobiele broker in Europa die commissievrij beleggen aanbiedt zonder afhankelijk te zijn van kickbacks of payment for order flow. Hiermee wordt verzekerd dat de belangen van de klanten van BUX gelijk zijn aan die van de broker zelf, zegt Alex Leung, Assistant GM bij Tencent, Strategic Development.

Vraag naar BUX Zero neemt explosief toe

De afgelopen drie maanden zag BUX Zero het totale aangehouden vermogen verdubbelen. Het aantal actieve gebruikers verzesvoudigde gedurende 2020. Lage rentes op spaartegoeden, een afkavelend pensioenstelsel door de vergrijzing, en de flexibilisering van de arbeidsmarkt, zorgen onder de jongere generaties voor een groeiende belangstelling voor beleggen.

BUX zal de nieuwe investeringsronde gebruiken om haar leidende positie in de mobiele brokerage verder uit te bouwen. Na een succesvolle lancering van BUX Zero in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en België in 2020, wordt de internationale uitbreiding in 2021 voortgezet.

Yorick Naeff wordt nieuwe CEO met focus op executie

Naast de aankondiging van de financieringsronde, benoemt BUX Yorick Naeff als CEO. Yorick, momenteel COO, was vanaf de start van het bedrijf verantwoordelijk voor alle operationele werkzaamheden. Hij volgt oprichter Nick Bortot op, die lid wordt van de raad van bestuur en in die hoedanigheid nauw bij BUX blijft betrokken.

Tijdens de beginjaren van BUX lag mijn focus als CEO erg op creativiteit, inspiratie en het bouwen van de basis: het voor alle Europeanen mogelijk maken om te beginnen met beleggen. We zijn nu de volgende groeifase ingegaan, waarbij de focus verschuift naar executie en nog snellere groei. Ik heb meer dan zeven jaar nauw samengewerkt met Yorick en weet daardoor hoe goed hij is in die executie. Hij is een echte leider die dingen voor elkaar krijgt. Ik ben ervan overtuigd dat hij BUX de komende jaren naar een nog hoger niveau zal tillen, zegt Nick Bortot, oprichter van BUX.
BUX is een fantastisch bedrijf met een ontzettend gemotiveerd en professioneel team. Ik voel me oprecht vereerd de CEO rol op me te nemen en samen met deze groep mensen ons marktleiderschap verder uit te bouwen. Het is mijn persoonlijke missie om beleggen voor élke Europeaan toegankelijk te maken op een gebruiksvriendelijke, betaalbare en veilige manier, zegt Yorick Naeff, de nieuwe CEO van BUX

EINDE PERSBERICHT

Met meer dan 500.000 klanten is BUX Europa's snelst groeiende neo-broker. Sinds 2014 maakt BUX het Europeanen gemakkelijk en betaalbaar om meer met hun geld te doen. Met BUX Zero, kunnen beleggers sinds 2019 in aandelen en ETF’s investeren zonder dat ze daarvoor commissie betalen. BUX Zero is op dit moment beschikbaar in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en België. ​Het volledige assortiment van BUX-producten, waaronder BUX Crypto waarmee gebruikers kunnen beleggen in echte cryptocurrencies, en BUX X, waar gebruikers kunnen handelen in contracts for difference (CFD's), is beschikbaar in meerdere landen in Europa. Het bedrijf heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam en wordt gesteund door enkele van de meest prominente internationale durfkapitaal bedrijven.

Over Yorick Naeff

Nadat hij cum laude afstudeerde aan de Universiteit van Amsterdam, ging Yorick aan de slag bij ING. Daar was hij werkzaam in retail en investment banking, gaf strategisch advies en was bestuurslid van ING’s zakelijk strategisch team. In 2014 besloot Yorick een switch te maken naar een mobiele broker, als één van de eerste werknemers van BUX. Als verantwoordelijke voor de gehele operatie van BUX, lag zijn focus op het bouwen van een schaalbaar bedrijf. Mede dankzij zijn expertise was BUX het eerste Europese bedrijf in 10 jaar dat een volwaardige broker vanaf de grond heeft opgebouwd. Dankzij dit brokerage systeem kan de mobiele broker commissievrij beleggen aanbieden, snel innoveren en uitbreiden door heel Europa.

Yorick was voorheen COO en verantwoordelijk voor BUX in het Verenigd Koninkrijk. Hij neemt nu het stokje over als CEO van BUX met een duidelijk doel voor ogen: de nieuwe generatie beleggers ondersteunen om een betere financiële toekomst op te bouwen.

Over Prosus Ventures

Prosus is een wereldwijde internetgroep gericht op consumenten en één van de grootste technologie-investeerders ter wereld.

Prosus opereert en investeert wereldwijd in markten met groeipotentieel op de lange termijn en bouwt toonaangevende internetbedrijven voor consumenten, die mensen meer mogelijkheden bieden en gemeenschappen verrijken. De groep richt zich op het bouwen van betekenisvolle bedrijven in de online advertentie-industrie, bezorgdiensten, betalingen en fintech in India, Rusland en Brazilië. Via het ventures-team investeert Prosus onder andere in edtech en gezondheid. Prosus zoekt daarnaast actief naar mogelijkheden om samen te werken met topondernemers die het dagelijks leven van mensen verbeteren. Elke dag gebruiken miljoenen mensen de producten en diensten van bedrijven waarin Prosus heeft geïnvesteerd of heeft gebouwd, waaronder Avito, Brainly, BYJU'S, Bykea, Codecademy, DappRadar, DeHaat, dott, ElasticRun, eMAG, Eruditus, Honor, iFood, Klar, LazyPay, letgo, Meesho, Movile, OLX, PayU, Quick Ride, Red Dot Payment, Remitly, SimilarWeb, Shipper, Skillsoft, SoloLearn, Swiggy en Udemy. Honderden miljoenen mensen gebruiken deze platforms als een vast onderdeel van hun dagelijks leven.

Vandaag de dag verbeteren Prosus-bedrijven en -partners het leven van ongeveer een vijfde van de wereldbevolking. Prosus heeft een primaire beursnotering aan Euronext Amsterdam (AEX: PRX) en secundaire noteringen aan de Johannesburg Stock Exchange (XJSE: PRX) en a2X Markets (PRX.AJ). Naspers is meerderheidsaandeelhouder

Over Tencent

Tencent gebruikt technologie om het leven van internetgebruikers te verrijken. Onze communicatiediensten, Weixin en QQ, brengen gebruikers samen en maakt het leven van gebruikers, zowel online als offline, aangenamer door middel van digitale content. Dankzij onze doelgerichte aanpak kunnen adverteerders honderden miljoenen consumenten in China bereiken. Onze fintech en zakelijke diensten ondersteunen de groei en digitalisering van onze partners.

Tencent investeert in talent en technologische innovatie en promoot daarnaast actief de ontwikkeling van de internetindustrie. Tencent werd opgericht in China (Shenzhen) in 1998. Aandelen van Tencent (00700.HK) staan genoteerd aan de Main Board van de Hong Kong Stock Exchange.

Een lijst met beursgenoteerde bedrijven kan hier gevonden worden: (www.tencent.com; SEHK:00700), Mail.ru (www.corp.mail.ru; LSE:MAIL), Trip.com Group Limited (“Trip.com”) (NASDAQ:TCOM), en DeliveryHero (www.deliveryhero.com; Xetra:DHER). Meer informatie: www.tencent.com

Over ABN Amro Ventures

ABN AMRO Ventures is het corporate venture capital fonds van ABN AMRO Bank. De missie van het fonds is om strategische investeringen te doen in technologiebedrijven die relevant zijn voor de bank en de digitale transformatie van haar producten en diensten. Het fonds heeft een omvang 150 miljoen euro en een portefeuille van 16 bedrijven, waaronder één succesvolle exit. Meer informatie: www.abnamro.com/en/about-abn-amro/product/abnamro-ventures

Over Optiver

Optiver is een vooraanstaande wereldwijde market maker met kantoren in Amsterdam, Chicago, Sydney, Shanghai, Taipei en Londen.

Door middel van baanbrekende prijsmodellen, executie en risicobeheer in combinatie met de overtuiging dat eerlijke concurrentie zorgt voor het beste resultaat voor alle beleggers, verstrekt het bedrijf liquiditeit aan de financiële markten middels eigen kapitaal, voor eigen risico en verhandelt een breed scala aan producten, zoals beursgenoteerde derivaten, aandelen, ETF’s, obligaties en valuta. Dankzij haar onafhankelijkheid kan Optiver de markten objectief verbeteren door voorop te lopen met eigen handelsstrategieën en -systemen die gebruik maken van geavanceerde technologie. Buiten haar kernactiviteit als market maker, investeert Optiver selectief in innovatieve en relevante groeiende bedrijven die dezelfde missie - eerlijke, transparante en efficiënte markten die alle spelers op de markt dienen - delen. Om de toegankelijkheid van de beurs te verlagen zorgt BUX voor een diverse markt, waardoor deze op de lange termijn gezonder en veerkrachtiger wordt. Naast de kapitaalinvesting in BUX hoopt Optiver bij te kunnen dragen aan het succes van de mobiele broker door haar expertise op het gebied van marktstructuren en liquiditeit te delen. Meer informatie: www.optiver.com

Over Endeit Capital

Endeit Capital, opgericht in 2006, verstrekte tot heden groeikapitaal aan ruim 30 Europese internet scale-ups. De focus ligt op IEA bedrijven (Intelligent Empowerment Applications), online-marktplaatsen en ondernemingen actief in SaaS. Endeit Capital ondersteunt haar portfolio bedrijven actief om leidende spelers te worden in hun marktsegmenten. Vanuit kantoren in Amsterdam (NL) en Hamburg (DE) zijn investeringen gerealiseerd in 7 Europese landen: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, Finland, België en Nederland. Meer informatie: www.endeit.com

Over HV Capital

HV Capital investeert sinds 2000 in internet- en technologiebedrijven en is een van de meest succesvolle, ervaren en goed gefinancierde investeerders van Europa die zich richt op de begin- en groeifase. HV heeft in meer dan 200 bedrijven geïnvesteerd, waaronder onder andere Zalando, Delivery Hero, FlixBus en SumUp. Het totaal aan investeringen van alle HV-fondsen bedraagt meer dan € 1,7 miljard. HV ondersteunt startups met investeringen van € 500.000 tot €100 miljoen en is daarmee een van de weinige durfkapitalisten van Europa die bedrijven in alle bedrijfsfasen en bijbehorende investeringsfasen kan ondersteunen. Meer informatie: www.hvcaptial.com

Over Velocity Capital Fintech Ventures

Velocity investeert in onverslaanbare fintech-oprichters. Het Fonds biedt leiders met visie, vastberadenheid en sterke bedrijfsmodellen een vroege financiering zonder startkapitaal. Het Velocity-team staat deze leiders bij als bondgenoten en raadgever om hen te helpen bij het oplossen van complexe problemen en het bereiken van hun doelen. Meer informatie: www.velocityfintech.com

Regulering BUX

De beleggingsdiensten aangeboden via BUX Zero van BUX B.V. worden gereguleerd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). BUX Crypto is een handelsnaam van BUX Alternative Investments B.V. BUX Alternative Investments B.V. is geregistreerd bij de Nederlandse Kamer van Koophandel onder het nummer 76895327. BUX X is een handelsnaam van BUX Financial Services Limited. BUX Financial Services Limited is een in Engeland en Wales geregistreerd bedrijf onder het nummer 03148972. BUX Financial Services Limited wordt gereguleerd door de Financial Conduct Authority, FCA Register nummer 184333.