Nederland vs België: beleggen onze zuiderburen anders dan wij?

Investing #17.png

Amsterdam, 19 augustus 2021 - Nederland en België hebben een innige geschiedenis. Het land van de tulpen en het land van de wafels hebben veel overeenkomsten, maar er zijn ook noemenswaardige verschillen. De clichés kennen we inmiddels wel, maar hoe zit het eigenlijk met de manier waarop de bewoners van beide landen omgaan met hun geld? BUX, Europa’s snelst groeiende mobiele broker, deed onderzoek naar de verschillen en overeenkomsten van het beleggingsgedrag onder honderdduizenden Nederlandse en Belgische beleggers.

Belgische beleggers aan kop met portfoliowaarde

Om met de deur in huis te vallen: de portfoliowaarde van Nederlandse beleggers is gemiddeld 10% lager dan dat van de zuiderburen. Zoom je verder uit, dan zie je dat de Belgische beleggers bij BUX gemiddeld de hoogste portfoliowaarde hebben van de zes landen waar de broker actief is. Nederlandse beleggers hebben de op één na hoogste portfoliowaarde.

Beide landen zitten gemiddeld op dezelfde lijn in de verdeling tussen het aantal orders dat wordt gebruikt om aandelen te kopen en te verkopen. Van alle orders is 64% een aankooporder voor een aandeel of ETF. De overige 36% van de orders wordt gebruikt om aandelen of ETF’s te verkopen.

Nederlanders en Belgen eensgezind over elektrische auto’s

In de top 10 populairste beleggingen van dit jaar laten de twee landen minder eensgezindheid zien. Slechts drie bedrijven komen alledrie voor in de tien populairste investeringen in Nederland en België. De Chinese fabrikant van elektrische auto’s NIO, zijn Amerikaanse rivaal Tesla en de Nederlandse grootbank ING zijn de drie bedrijven die een plek hebben bemachtigd binnen de beleggingsvoorkeuren van zowel Nederlanders als Belgen.

Het is interessant om de verschillen en overeenkomsten tussen landen te zien waarin BUX Zero beschikbaar is. Portfoliowaardes en populairste beleggingen kunnen veelal verschillen, maar wat alle Europese beleggers karakteriseert, is dat het overgrote deel belegt voor een betere financiële toekomst. Kenmerkend hiervoor zijn de keuzes voor het op regelmatige basis aankopen van aandelen en ETF’s. Om zo een vermogen op te bouwen en over de langere termijn te kunnen profiteren van het rente-op-rente effect, zegt Yorick Naeff, CEO van BUX.

Nederlanders grootste fan van dividenden

Via een persoonlijk beleggingsplan kunnen gebruikers van BUX maandelijks automatisch een zelfgekozen bedrag beleggen in ETF’s naar keuze. De populairste ETF voor het beleggingsplan op basis van volume is de klassieke S&P 500 Index. Deze bekende indextracker staat bij beide landen op één. Een verschil tussen de beleggingsplannen is dat onder Nederlandse beleggers twee ETF’s met de focus op dividenden de tweede en derde plek bekleden, bij Belgische beleggers zijn dit de EU Top 600 ETF en de Automation & Robotics ETF.

Met meer dan 500.000 klanten is BUX Europa's snelst groeiende neobroker. Sinds 2014 maakt BUX het Europeanen gemakkelijk en betaalbaar om meer met hun geld te doen. Met BUX Zero, kunnen beleggers sinds 2019 in aandelen en ETF’s investeren zonder dat ze daarvoor commissie betalen. BUX Zero is op dit moment beschikbaar in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en België. Het volledige assortiment van BUX-producten, waaronder BUX Crypto waarmee gebruikers kunnen beleggen in echte cryptocurrencies, en BUX X, waar gebruikers kunnen handelen in contracts for difference (CFD's), is beschikbaar in meerdere landen in Europa. Het bedrijf heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam en wordt gesteund door enkele van de meest prominente internationale durfkapitaal bedrijven.

De beleggingsdiensten aangeboden via BUX Zero van BUX B.V. worden gereguleerd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). BUX Crypto is een handelsnaam van BUX Alternative Investments B.V. BUX Alternative Investments B.V. is geregistreerd bij de Nederlandse Kamer van Koophandel onder het nummer 76895327. BUX X is een handelsnaam van BUX Financial Services Limited. BUX Financial Services Limited is een in Engeland en Wales geregistreerd bedrijf onder het nummer 03148972. BUX Financial Services Limited wordt gereguleerd door de Financial Conduct Authority, FCA Register nummer 184333.